Alles over hardlopen lees je op Loopland.nl!


Afvallen met Hardlopen Hardcover

In 3 stappen blijvend afvallen

Ontdek hoe je makkelijk en gezond kunt afvallen met hardlopen

Dit boek biedt je een duidelijk stappenplan voor het behalen van je streefgewicht. Verwacht geen snelle oplossingen of hippe diëten, maar gezonde en haalbare adviezen die blijvend gewichtsverlies opleveren. Om het zo makkelijk mogelijk te maken vind je naast uitgebreide schema’s en stappenplannen ook eindeloos veel praktische tips.

Al talloze mensen is het gelukt om op een makkelijke en gezonde manier af te vallen met hardlopen. Ben jij het ook zat om te zwaar te zijn? Ontdek de voordelen van afvallen met hardlopen!

Gratis verzending
Morgen in huis



hardloopschemas-voor-beginners

Download gratis het hardloopschema voor beginners

Nieuwste artikelen

Voorkom hardloopblessures met chiropractie

Geschreven door : Geplaatst op april 27, 2016 : No Comments

Als chiropractor van MoveWell weten we het maar al te goed, hardlopen is de laatste jaren gegroeid tot is iets wat 2,4 miljoen mensen in Nederland doen. Meestal individueel en dus niet aangesloten bij een sportclub. Een sport die op het eerste gezicht makkelijk lijkt, maar niets is minder waar. Hardlopen vereist een goede techniek en juiste hardloopschoenen om blessures te voorkomen. Chiropractie MoveWell Hilversum kan de uitkomst bieden in preventie, als ook in het behandelen van gerelateerde sportblessures.

Hardlopen belast het lichaam behoorlijk; op de straat of op een loopband. Het is daarom om te beginnen belangrijk dat je goed passende hardloopschoenen hebt. Een duidelijk hardloopschema dat langzaam wordt opgebouwd zorgt dat je niet oververmoeidheid raakt. Bij vermoeidheid treedt er vaak een slechte loophouding op. Loop niet te hard van stapel en zorg voor een correcte en stabiele rechte houding. Daarnaast is het verstandig om buik- en rugspieren te trainen. Vraag de chiropractor naar efficiënte oefeningen die kunnen helpen het gehele bewegingsapparaat wat sterker te maken.

Als er klachten bij hardlopen ontstaan komt dit vaak door overbelasting. De meest voorkomende blessures zijn; kniepijn, hamstring klachten, klachten aan de voeten, scheenbeenirritatie en irritatie van de achillespees.

Ontstaat er een blessure, aarzel dan niet een chiropractor te raadplegen. Bij chiropractie MoveWell ligt de focus op gewrichtsbeweging in samenhang met het zenuwstelsel. Gewrichtsklachten zijn het resultaat van verschillende factoren. Een toename van druk op het gewricht kan leiden tot een andere spierspanning en uiteindelijk beperkte gewrichtsbeweging dat klachten kan veroorzaken. De chiropractor focust voornamelijk op een goede beweging van het lichaam. Is de beweging door pijn beperkt, dan zal de chiropractor dit met chiropractische technieken oplossen. Bijvoorbeeld door manipulatie; met een korte lichte druk het gewricht weer in beweging brengen. Een andere veel gebruikte vorm van behandeling is mobilisatie; het gewricht langzaam in beweging brengen. Zodra de klachten minder worden is het raadzaam de belastbaarheid weer rustig op te bouwen. De chiropractor geeft oefeningen mee voor thuis om de spieren om de gewrichten sterker te maken, zodat blessures voorkomen kunnen worden.

Kijk voor meer informatie op onze website https://www.movewell.nl/

Voorkom scheenbeenirritatie bij hardlopen door Cesartherapie

Geschreven door : Geplaatst op april 5, 2016 : No Comments

Hardlopen kan leiden tot sportblessures. Een veel voorkomende blessure is shin splints, ook wel scheenbeenvliesirritatie genoemd. Cesartherapie Hilversum kan helpen deze blessure tegen te gaan, door het geven van houdingsleer en oefeningen om de spierfunctie te verbeteren.

Wat is shin splints?
Shin splints ofwel scheenbeenirritatie is een typisch loopletsel en een veel voorkomende overbelasting blessure aan het scheenbeen. Door met hardlopen te hard van stapel te gaan, of door te lopen op een te harde ondergrond. Maar ook het lopen op verkeerde sportschoenen kan deze klacht veroorzaken. De pijn wordt veroorzaakt door irritatie van het beenvlies op de plaats waar de spieren zich hechten aan het bot. Er ontstaan kleine scheurtjes in de spieren rond het scheenbeen. In het begin doet het scheenbeen alleen pijn tijdens inspanning of aanraking. Als je ondanks de pijn toch blijft sporten, wordt de scheenbeenirritatie erger. Gaat het scheenbeen ontsteken, dan veroorzaakt dat voortdurend pijn. Deze stekende pijn kan aan de voor- en buitenkant voelbaar zijn, maar ook aan de achter- en binnenkant van het scheenbeen.

Wat te doen tegen beenvliesontsteking?
Scheenbeenirritatie ofwel beenvliesontsteking gaat meestal over door rust te nemen.

Er moet een tijd gestopt worden met hardlopen. Meestal is de klacht na drie tot twaalf weken weer over. De meeste mensen met scheenbeenirritatie hebben ook baat bij Cesartherapie voor oefentherapie met kracht- en rekoefeningen. De cesartherapeut zal wel rust aanraden in combinatie met de oefeningen.

Cesartherapie Hilversum
Cesartherapie is een behandelmethode gericht op de behandeling en voorkoming van klachten die het gevolg zijn van een onjuist houdings- of bewegingspatroon. Bij Cesartherapie Hilversum kijken wij naar specifieke bewegingspatronen en lokaliseren wij waar het lichaam wordt overbelast. Daarnaast geven wij kracht- en rekoefeningen. Want in de rusttijd is sporten onder begeleiding en zonder belasting van het scheenbeen zeker mogelijk.

Tot slot nog een paar goede tips voor hardlopen
– Start niet te snel met hardlopen.

– Verander de ondergrond, wissel het hardlopen op straat af met lopen in het bos, op een loopband of in andere omgevingen.

Kijk voor meer informatie op http://www.cesartherapeut.com/cesartherapeut-hilversum-therapie/

Hardlopen is goed voor je, mits je goed getraind bent en je geen signalen uit je lichaam negeert!

Afvallen door hardlopen? Probeer een maaltijdbox

Geschreven door : Geplaatst op februari 26, 2016 : No Comments

Veel mensen beginnen met hardlopen omdat ze willen beginnen met afvallen. Hardlopen is immers een vrij laagdrempelige manier om wat kilo’s kwijt te raken. Geen ingewikkelde schema’s, geen sportschool abonnement. Het enige wat je nodig hebt is een paar goede hardloopschoenen, en je kunt gaan!

Maar wanneer je echt wil afvallen door hardlopen, zul je ook aan gezonde voeding moeten denken. En dat is het punt waar een maaltijdbox om de hoek komt kijken. Een maaltijdbox is eigenlijk een boodschappenpakket dat je elke week thuisbezorgd kunt krijgen. In deze box zitten allerlei gezonde producten als groente, vlees, zuivel, maar ook koolhydraatrijke producten als aardappelen, pasta en rijst. Kortom: in de maaltijdbox vind je een ideale mix van alle voeding die je nodig hebt om daadwerkelijk af te vallen. Alleen hardlopen is helaas niet voldoende.
Dankzij een maaltijdbox eet je ook gezond

Voor veel mensen die graag wat kilo’s kwijt willen raken, en daarom beginnen met hardlopen is een maaltijdbox een uitkomst. Het is zo verleidelijk: ’s middags ga je een half uurtje rennen, je komt thuis en je moet nog koken. Je bent best uitgeput, en je hebt het gevoel dat je wel iets lekkers verdiend hebt. Voor je er erg in hebt ligt de pizza alweer in de oven. En dat is doodzonde: de calorieën die je even hiervoor verbrand hebt, krijg je dubbel en dwars weer terug.

Een maaltijdbox kan een ideale stok achter de deur zijn. Je weet namelijk precies wat je die week gaat eten. Alle producten en gezonde ingrediënten zijn al in huis. Het enige wat je nog hoeft te doen is de recepten bekijken, en de bereidingswijze volgen. Binnen 30 minuten zet je de meest lekkere, gevarieerde, originele maar bovenal gezonde maaltijden op tafel! Er zijn zelf speciale maaltijdboxen voor sporters met een speciale “fit box”. Deze boxen houden er rekening mee dat jij als hardloper behoefte hebt aan koolhydraten en andere voedingsstoffen om optimaal te kunnen presteren. Deze maaltijdboxen bevatten precies de juiste ingrediënten, en kun je zelfs ideaal combineren met jouw trainingsschema’s. Populaire aanbieders zijn onder andere HelloFresh, Marley Spoon en Mathijs. Profiteer nu van een wel heel voordelige foodbox dankzij een kortingscode van Mathijs Maaltijdbox ter waarde van liefst 15 euro!

Blessures bij hardlopen

Geschreven door : Geplaatst op november 18, 2015 : 3 Comments

Hardlopen is heerlijk en brengt veel voordelen zoals minder stress, een betere conditie en zelfs een jonger brein! Hardlopen wordt echter een stuk minder leuk wanneer je last krijg van een blessure. Gelukkig zijn veel blessures goed te behandelen door de fysiotherapeut.

Onderstaand beschrijven we enkele veelvoorkomende hardloopblessures en de fysiotherapeutische behandeling.

Pijn aan de hiel

De hiel wordt zwaar belast bij het hardlopen. Vaak ontstaan klachten aan de pees die de hiel met de voetzool verbindt, de fascia plantaris. Er kunnen verschillende problemen ontstaan met deze pees, zoals een ontsteking en een verkalking ter hoogte van de aanhechting. In het laatste geval spreken we van hielspoor. De behandeling van fascia plantaris klachten kan een langdurig proces zijn. Behandeling vindt vaak plaats door de belasting te verminderen door minder (ver) hard te lopen en het gebruik van inlegzooltjes. Ook kunnen de klachten worden behandeld door rekoefeningen en krachttraining.

Achillespeesontsteking

Niet voor niets is deze pees vernoemd naar een held uit de Griekse mythologie wiens enige kwetsbaarheid zijn hiel was. De achillespees, die het hielbeen met de kuitspier verbindt, wordt zwaar belast bij hardlopen. Door overbelasting kan een ontsteking ontstaan in de achillespees. Gelukkig is achillespeesontsteking goed behandelbaar. Het ontlasten van de achillespees vormt een belangrijk onderdeel van de behandeling. Daarnaast bestaat behandeling vaak uit rekoefeningen en lokale ijsbehandeling. Wanneer de klachten zijn verdwenen kan een trainingsschema weer rustig worden opgebouwd.

Kniepijn

Een veelvoorkomende aandoening bij hardlopers is kniepijn. Deze pijn wordt vaak veroorzaakt door een ontstoken pees aan de buitenzijde van de knie. Pijn kan zich door deze ontsteking ook manifesteren in de knieholte. Bij een lichte ontsteking zijn rekoefeningen en ijsbehandelingen vaak voldoende om de klachten sterk te verminderen. Met een gedoseerd hardloopschema kan dan weer worden begonnen met lichte training.

Heb jij klachten bij het hardlopen? Breng dan een bezoek aan een sportfysiotherapeut, neem eens een kijk je bij www.fysio-almere.com.

Recente reacties


Rogelli
Rucanor
Run & Move
Avento
B-lite
Mysole