Monthly Archives: april 2016

Voorkom hardloopblessures met chiropractie

Written by : Posted on april 27, 2016 : No Comments

Als chiropractor van MoveWell weten we het maar al te goed, hardlopen is de laatste jaren gegroeid tot is iets wat 2,4 miljoen mensen in Nederland doen. Meestal individueel en dus niet aangesloten bij een sportclub. Een sport die op het eerste gezicht makkelijk lijkt, maar niets is minder waar. Hardlopen vereist een goede techniek en juiste hardloopschoenen om blessures te voorkomen. Chiropractie MoveWell Hilversum kan de uitkomst bieden in preventie, als ook in het behandelen van gerelateerde sportblessures.

Hardlopen belast het lichaam behoorlijk; op de straat of op een loopband. Het is daarom om te beginnen belangrijk dat je goed passende hardloopschoenen hebt. Een duidelijk hardloopschema dat langzaam wordt opgebouwd zorgt dat je niet oververmoeidheid raakt. Bij vermoeidheid treedt er vaak een slechte loophouding op. Loop niet te hard van stapel en zorg voor een correcte en stabiele rechte houding. Daarnaast is het verstandig om buik- en rugspieren te trainen. Vraag de chiropractor naar efficiënte oefeningen die kunnen helpen het gehele bewegingsapparaat wat sterker te maken.

Als er klachten bij hardlopen ontstaan komt dit vaak door overbelasting. De meest voorkomende blessures zijn; kniepijn, hamstring klachten, klachten aan de voeten, scheenbeenirritatie en irritatie van de achillespees.

Ontstaat er een blessure, aarzel dan niet een chiropractor te raadplegen. Bij chiropractie MoveWell ligt de focus op gewrichtsbeweging in samenhang met het zenuwstelsel. Gewrichtsklachten zijn het resultaat van verschillende factoren. Een toename van druk op het gewricht kan leiden tot een andere spierspanning en uiteindelijk beperkte gewrichtsbeweging dat klachten kan veroorzaken. De chiropractor focust voornamelijk op een goede beweging van het lichaam. Is de beweging door pijn beperkt, dan zal de chiropractor dit met chiropractische technieken oplossen. Bijvoorbeeld door manipulatie; met een korte lichte druk het gewricht weer in beweging brengen. Een andere veel gebruikte vorm van behandeling is mobilisatie; het gewricht langzaam in beweging brengen. Zodra de klachten minder worden is het raadzaam de belastbaarheid weer rustig op te bouwen. De chiropractor geeft oefeningen mee voor thuis om de spieren om de gewrichten sterker te maken, zodat blessures voorkomen kunnen worden.

Kijk voor meer informatie op onze website https://www.movewell.nl/

Voorkom scheenbeenirritatie bij hardlopen door Cesartherapie

Written by : Posted on april 5, 2016 : No Comments

Hardlopen kan leiden tot sportblessures. Een veel voorkomende blessure is shin splints, ook wel scheenbeenvliesirritatie genoemd. Cesartherapie Hilversum kan helpen deze blessure tegen te gaan, door het geven van houdingsleer en oefeningen om de spierfunctie te verbeteren.

Wat is shin splints?
Shin splints ofwel scheenbeenirritatie is een typisch loopletsel en een veel voorkomende overbelasting blessure aan het scheenbeen. Door met hardlopen te hard van stapel te gaan, of door te lopen op een te harde ondergrond. Maar ook het lopen op verkeerde sportschoenen kan deze klacht veroorzaken. De pijn wordt veroorzaakt door irritatie van het beenvlies op de plaats waar de spieren zich hechten aan het bot. Er ontstaan kleine scheurtjes in de spieren rond het scheenbeen. In het begin doet het scheenbeen alleen pijn tijdens inspanning of aanraking. Als je ondanks de pijn toch blijft sporten, wordt de scheenbeenirritatie erger. Gaat het scheenbeen ontsteken, dan veroorzaakt dat voortdurend pijn. Deze stekende pijn kan aan de voor- en buitenkant voelbaar zijn, maar ook aan de achter- en binnenkant van het scheenbeen.

Wat te doen tegen beenvliesontsteking?
Scheenbeenirritatie ofwel beenvliesontsteking gaat meestal over door rust te nemen.

Er moet een tijd gestopt worden met hardlopen. Meestal is de klacht na drie tot twaalf weken weer over. De meeste mensen met scheenbeenirritatie hebben ook baat bij Cesartherapie voor oefentherapie met kracht- en rekoefeningen. De cesartherapeut zal wel rust aanraden in combinatie met de oefeningen.

Cesartherapie Hilversum
Cesartherapie is een behandelmethode gericht op de behandeling en voorkoming van klachten die het gevolg zijn van een onjuist houdings- of bewegingspatroon. Bij Cesartherapie Hilversum kijken wij naar specifieke bewegingspatronen en lokaliseren wij waar het lichaam wordt overbelast. Daarnaast geven wij kracht- en rekoefeningen. Want in de rusttijd is sporten onder begeleiding en zonder belasting van het scheenbeen zeker mogelijk.

Tot slot nog een paar goede tips voor hardlopen
– Start niet te snel met hardlopen.

– Verander de ondergrond, wissel het hardlopen op straat af met lopen in het bos, op een loopband of in andere omgevingen.

Kijk voor meer informatie op http://www.cesartherapeut.com/cesartherapeut-hilversum-therapie/

Hardlopen is goed voor je, mits je goed getraind bent en je geen signalen uit je lichaam negeert!