Is veel hardlopen gezond?

Is veel hardlopen gezond?

De vraag of veel hardlopen gezond voor ons is, is zo’n vraag die ons vaak gesteld wordt. Aan de hand van de bevindingen van twee onlangs uitgevoerde onderzoeken proberen we hier in dit artikel een antwoord voor te vinden.

Volgens een onderzoek van het Amerikaanse Cardiovascular Research Institute in Allentown blijkt dat mensen die meer dan 2,5 uur per week hardlopen op de lange termijn ongezonder te worden dan zij die tussen de 1 en 2,5 uur per week gaan hardlopen. Bij voorkeur dient deze trainingsduur dan ook over meerdere trainingen door de week heen verspreid te worden.

Niet geheel verrassend constateerden ze ook dat mensen die niet aan sport doen eerder dood gaan dan mensen die regelmatig gaan sporten. Maar er is een grens waarbij de gezondheidsvoordelen van hardlopen (en andere cardiovasculaire sporten) ombuigen naar gezondheidsnadelen. Volgens hun onderzoek onder 3.800 mannelijke en vrouwelijke hardlopers blijkt er bij gemiddeld meer dan 2,5 uur hardlopen per week meer schade dan gezondheidswinst te ontstaan.

Het is bij deze conclusie wel belangrijk om te vermelden dat de onderzoekers er niet achter konden komen wat de precieze reden is waarom mensen die meer dan 2,5 uur per week hardlopen een kortere levensverwachting kennen dan zij die met mate sporen. Waarschijnlijk, zo stellen de wetenschappers, is de algehele slijtage van het lichaam als gevolg van de zwaardere belasting de belangrijkste reden.

Het trainen en rennen van een marathon zagen deze onderzoekers als een ambitie die je maximaal één keer in je leven moet nastreven. Ze vrezen dat de versnelde slijtage anders op latere leeftijd gezondheidsklachten kan opleveren.

Hardlopen is toch niet slecht?

Uit een ander onderzoek uitgevoerd door de Iowa State University blijkt dat hardlopers gemiddeld drie jaar langer leven dan mensen die niet rennen. Ze concluderen dat een paar minuten per dag langzaam rennen al forse gezondheidswinst op levert.

“Mensen hoeven dus helemaal niet zo veel te rennen voor de gezondheidsvoordelen”, aldus onderzoeker Duck-chul Lee. “Ik hoop dat dit onderzoek mensen kan motiveren om te beginnen met hardlopen en het rennen ook vol te houden.” (Vrij vertaald)

De kanttekening hierbij is dat het niet geheel duidelijk is of de langere levensduur ook daadwerkelijk wordt veroorzaakt door het hardlopen of dat het slechts een sterk verband is. Mogelijk kiezen gezonde mensen er vaker voor om te rennen. De onderzoekers hebben wel getracht hier rekening mee te houden.

Zelfs als je wekelijks minder dan 51 minuten, minder dan tien kilometer of langzamer dan tien kilometer per uur rent, heeft je gezondheid er baat bij. Ook bij lopers die maar een of twee keer per week rennen vonden de onderzoekers in de vijftien jaar durende studie. Bij het onderzoek waren meer dan 55.000 volwassenen tussen de 18 en 100 jaar betrokken.

Doorzettingskracht is wel belangrijk. Het gezondheidsvoordeel was het grootst bij mensen die al meer dan zes jaar regelmatig de hardloopschoenen aantrokken.

Uit het onderzoek bleek dat mensen die niet hardlopen gemiddeld een drie jaar kortere levensverwachting hebben dan hardlopers. De onderzoekers brachten rennen in verband met een 30 procent kleinere kans op overlijden en zelfs een 45 procent lager risico op overlijden als gevolg van een hartziekte. Opvallend was dat mensen die gemiddeld een half uur tot een uur per week renden het risico op overlijden net zo sterk verlaagden als hardlopers die wekelijks meer dan drie uur trainden.

Wat denk jij?

Wij denken dat het zoeken van een gezonde balans bij elk facet van het leven belangrijk is. Hardlopen is daarbij niet anders. Wat is jouw ervaring? Vind je dat (veel) hardlopen jouw kwaliteit van leven positief of negatief beïnvloedt?

Bronnen:

http://www.nu.nl/wetenschap/3745459/te-veel-hardlopen-slecht-gezondheid.html

http://www.nu.nl/gezondheid/3839851/hardlopen-verlengt-levensduur-met-drie-jaar.html

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*