Roken en hardlopen: Gaat dat wel samen?

Roken en hardlopen: Gaat dat wel samen?

Fervent rokers daargelaten zullen de meeste hardlopers van mening zijn dat roken en hardlopen niet goed samen gaan. Roken wordt immers als slecht voor de gezondheid beschouwd, terwijl je bij hardlopen bezig bent je conditie en gezondheid te verbeteren. Van de langeafstandsatleten rookt slechts 0,6%, dat zal niet zonder goede reden zijn! In dit artikel gaan we in op wat je ervaart wanneer je als rookverslaafde gaat hardlopen en wat de voordelen zijn van stoppen met roken voor hardlopers.

De gezondheidsnadelen van roken (voor hardlopers)

Bij het roken van een sigaret krijgt je verschillende schadelijke stoffen binnen, zoals teer en aceton (nagelverwijderaar!) Aanvankelijk vind je de geur en smaak van tabak(rook) gelukkig niet lekker, maar dat verandert al snel wanneer je lichaam verslaafd begint te raken aan een ander bestandsdeel van tabak, namelijk de nicotine. Dit stofje vernauwt je aderen, vermindert je zuurstofinname en geeft je wanneer je verslaafd bent een rustig gevoel. Een daling van je nicotine-waardes zorgt er dan ook voor dat je wat onrustig gaat voelen.

Nicotine en de andere (schadelijke) bestandsdelen van een sigaret zijn geen stofjes waar je lichaam op zit te wachten. Je lichaam kan veel aan, maar zal op den duur schade ondervinden van het binnenkrijgen van de tabaksrook. Naast de verhoogde kans op kanker, een slecht gebit en een sneller ouder wordende huid, zijn er ook duidelijke nadelen voor hardlopers/duursporters aan te stippen.

Als gevolg van het roken neemt de zuurstofopname capaciteit van je luchtwegen af wat invloed gaat hebben op jouw conditie. Je zal dus eerder aan je max zitten qua trainen. Daarnaast zal je tijdens duursport sneller last hebben van opkomend slijm als gevolg van de schadelijke stofjes die in je longen terecht zijn gekomen. Er zijn echter meer nadelen op te noemen. Zo zorgt het regelmatig roken voor een verlaagde botdichtheid van 5 tot 10% t.o.v. niet-rokers. Als gevolg daarvan neemt het risico op blessures en het verslechterde herstel na blessures toe. Bovendien zijn de spieren van rokers ook minder blessurebestendig, hier blijkt bij mannen 38% en bij vrouwen 20% meer kans op blessures te zijn.

Maakt het aantal sigaretten per dag uit?

Ja, er is een duidelijk verband te zien tussen het aantal sigaretten dat je rookt en de verslechtering op het gebied van cardiovasculaire conditie.

Is een sigaretje per dag al slecht?

Kort gezegd, ja! Je zult op den duur merken dat wanneer je ook die ene sigaret laat liggen je dieper kunt in- en uitademen en je minder snel onrustig zult gaan voelen. Je kunt jezelf daarnaast de vraag stellen waarom je niet gewoon helemaal stopt met roken. Het is je al gelukt naar één sigaret terug te gaan!

Bekijk hier een filmpje over de grootste nadelen van roken als hardloper:

Voordelen van het stoppen met roken voor hardlopers

  • Grotere longcapaciteit voor verbeterde ademhaling.
  • Lagere bloeddruk waardoor je harder kunt rennen.
  • Verbeterde weerstand tegen griep en verkoudheid.
  • Sneller herstel na belasting spieren en botten.
  • Minder kans op spier- en botblessures.

Hoe kan ik stoppen met roken?

Er zijn twee factoren die spelen bij het stoppen met roken die het lastig maken om daadwerkelijk vol te houden. Toegegeven naarmate je langer gestopt bent wordt het gemakkelijker van de sigaret af te blijven. Allereerst moet je van je lichamelijke verslaving voor nicotine (en tabak) af zien te komen, daarnaast dien je ook de associatie die je met roken in het dagelijks leven hebt zien aan te pakken. Veelal ben je als roker gewend dat je wanneer je je verveeld of in bepaalde sociale situaties verkeerd een sigaret kunt opsteken. Wat doe je als je dit niet meer gaat doen? Welke handeling of strategie pas je toe? Dat zijn vragen die je voor jezelf moet zien te beantwoorden.

Het geleidelijk minderen in de inname van nicotine werkt voor de meeste rokers het beste. Op die manier kan men geleidelijk wennen aan het minder vaak ‘opsteken’ van een sigaret. Op den duur blijf je dan geheel af van de sigaret. Een andere methode is het ‘cold turkey’ gaan waarbij je van het ene op het andere moment geheel stopt met roken. Voor de meeste mensen is dat echter te lastig om vol te houden, daar ze last krijgen van ontwenningsverschijnselen.

Hoe kan ik het beste geleidelijk aan minder gaan roken?

Drie methodes werken hierbij erg goed. Je kunt kiezen voor nicotinepleisters- of kauwgum of gebruik maken van een esigaret. Het voordeel van een esigaret is dat de rookhandeling enigszins lijkt op het roken van een tabakssigaret. Hierdoor zal je je minder ongemakkelijk voelen in situaties waar je eigenlijk wilt roken. Daarnaast biedt een elektronische sigaret je de mogelijkheid te kiezen voor e-vloeistof in verschillende nicotine-hoeveelheden. Er is zelfs e-vloeistof zonder nicotine voorhanden, wat je instelt staat te blijven roken zonder nicotine binnen te krijgen. Het gebruik van pleisters en kauwgum daarentegen biedt deze mogelijkheden niet.

4 Reacties

  • Hans Geplaatst op 1 mei 2015 11:09

    De e-sigaret geeft een hoge slagingskans en is volgens de cijfers zeer effectief om te stoppen met roken.

  • Jimmy Geplaatst op 8 oktober 2015 16:34

    Ik rook al 16 jaar een peuk of 10 per dag!
    Daarbij loop ik 3 a 4 keer per week 10 km in +- 43 min.
    Ik weet dat roken slecht is en wil er wel vanaf maar wordt zeer boos en naar naar mijn
    Omgeving!
    Met hardlopen ondervind ik weinig hinder.
    Iemand nog een tip?

    • Thomas Storm Geplaatst op 9 oktober 2015 17:53

      Beste Jimmy,

      Cold turkey stoppen (in een keer stoppen) of de overstap naar een e-sigaret werkt voor veel mensen. Misschien ook het overwegen voor jou waard?

  • Jan Geplaatst op 7 oktober 2016 21:36

    Ben nu 5 dagen cold turkey gestopt met roken. Rookte 10 Kent sigaretten per dag. En ja, ben ook hardloper. Loop 10 km in 47 min, 5 km in 22 min. 49 jaar. Op de 4e stopdag duurloop gedaan van 10 km. Ik had veel meer lucht, nu al!!!!! Verdorie, roken en hardlopen past NIET bij elkaar!!

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*