Het belang van goede voeding bij hardlopen

Het belang van goede voeding bij hardlopen

Vandaag gaan we in op het belang van goede voeding bij hardlopen. Sporters die al veel ervaring hebben met hardlopen heeft weet dat eten en drinken invloed heeft op het hardlopen. Slechte timing van hoe vaak en wanneer je eet en het eten van slechte voeding, kan er voor zorgen dat je minder goed presteert. Goede voeding kan er voor zorgen dat je juist beter gaat presteren. Er zijn mensen die nog geen idee hebben welke voeding goed is voor het hardlopen.

Hardlopen is een proces waarbij je veel energie verbruikt. Tijdens het sporten verband je veel koolhydraten. Deze koolhydraten die je binnenkrijgt door voeding worden door je lichaam weer omgezet in energie. Daarnaast wordt vet ook omgezet in energie. Hoe harder je sport des te meer koolhydraten en vet je gaat verbranden. De hoeveelheid voeding dat je dagelijks moet eten hangt voornamelijk af van hoeveel je beweegt of sport. Een persoon die veel sport moet meer koolhydraten binnenkrijgen dan iemand die minder of helemaal niet sport.

Welke voeding heb ik nodig?

Bepaalde voeding kan een prestatie verbeteren als je het op het juiste moment binnenkrijgt. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je ongeveer een uur voor het hardlopen geen grote hoeveelheden eten naar binnen gaat werken. Dit is voor vele hardlopers een vanzelfsprekendheid. Met een volle buik kun je immers niet goed hardlopen, waardoor je minder goed zal presenteren. We raden je aan om er voor te zorgen dat je laatste maal een maaltijd is met veel koolhydraten. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een bord met spaghetti of andere soorten pasta.

Na het sporten

Het is belangrijk dat je na het hardlopen ook voldoende voeding binnen krijgt. Hierdoor herstel je namelijk sneller van de inspanning. Je kunt er voor kiezen om gewoon wat te eten maar als je de juiste voeding binnen krijgt herstel je sneller. We raden je aan om vooral een maaltijd te eten waar veel koolhydraten in zitten. Ook voedingssupplementen kunnen helpen.

Bron: Supplementenfacts.nl

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*