De man met de hamer

De man met de hamer

Een bekende term in het hardlopen is de man met de hamer… maar waar hebben we het dan eigenlijk over? In dit artikel vertel ik je waar dit metafoor vandaan komt en wat je eraan kunt doen om dit obscure figuur nooit tegen te komen!

Bij het trainen voor een marathon kan je verscheidene beginnersfouten maken, zoals te snel te grote afstanden willen trainen of niet genoeg voorbereidingen treffen. De man met de hamer is een verschijnsel waarbij je tijdens een training of een wedstrijd een snelle daling van glycogeen mee maakt waardoor je bloedsuikerspiegel daalt. Op een bepaald moment bereikt je bloedsuikerspiegel een kritiek niveau, waarna er te weinig energie voorhanden is om het motorische deel van de hersenen van voldoende energie te voorzien. Er is dan sprake van een abrupte prestatieval, ofwel de man met de hamer. Op uiterst de 30 KM van een marathon zal je dit mee kunnen maken!

Wat is de verklaring voor de man met de hamer?

Als je te weinig tijd hebt gestoken in de aanloop naar de marathon, en eigenlijk te weinig kilometers hebt verslonden, zal je het gevaar lopen dat je de man met de hamer tegenkomt tijdens de marathon! Dat wil natuurlijk niemand.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat de vetverbranding ofwel omzetting van lichaamsvetten naar energie op een hoger niveau werkt bij duurlopers die al enkele jaren op een regelmatige frequentie de loopsport beoefenen. Veel mensen hebben de ambitie om een hele of halve marathon te rennen, maar zijn nog niet zo lang bezig met hardlopen. Op zich is dat niet erg, maar je lichaam is nog niet aangepast aan een actief sportleven waarbij er veel van je gewrichten, spieren, doorzettingskracht, ademhaling en hart wordt verwacht. Bij een actieve sporter heeft het lichaam zich aangepast aan een hogere energiebehoefte door sneller de verbranding omhoog te schakelen tijdens en na het sporten.

Bij de cruciale 30 KM heeft je lichaam al geruime tijd geen koolhydraten meer om te verbranden naar energie. Tegelijkertijd moet er eiwit worden aangetrokken voor de voeding van de hersenen en de vorming van glucose, een vereiste voor de verbranding van vetten. Het lichaam kan dit niet bijbenen als het niet de tijd heeft gehad zich aan te passen aan een actief sportleven.

Wat kan je doen om de man met de hamer nooit tegen te komen?

  • Neem voldoende tijd voordat je begint aan een marathon, zodat je lichaam kan wennen aan de extra belasting en intensiteit.
  • Las geen winterstop in, maar blijf door sporten, want anders went je lichaam aan een minder snelle energiebehoefte.

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*