Work-life balance meets hardlopen

Work-life balance meets hardlopen

Je kent het allemaal wel; ’s ochtends in de file gestaan, zware dag van 10 uur gedraaid en dan ’s avonds nog net tijd om te eten. Je bent in zo’n situatie al blij als je wat gezonds kan eten en misschien een vriend of vriendin kan spreken. Sportieve activiteiten leiden daar gewoon onder. Voor mij was dit op een gegeven moment niet anders, vooral toen ik net aan mijn carrière op de Zuidas begon. Echter na verloop van tijd kwam het besef dat je dit patroon wel degelijk zelf kan omdraaien. Met name met behulp van consistente hardloopsessies en een no-nonsense aanpak is dit mij gelukt.

Oh, ja voor ik het vergeet, even een korte introductie: ben een young professional die zich naast z’n werk met allerlei sporten bezig houdt, maar de laatste jaren vooral een fanatiek hardloper is geworden. Heb ongeveer aan elke prestatieloop en business run in de regio Rotterdam meegedaan en ben tevens een vaste loper tijdens de Zuidas Run in Amsterdam. Mijn uitgangspunt is om het hele jaar top fit te zijn en zo gezond mogelijk te leven. Alleen zo sta ik namelijk elke dag energievol op en kan ik mijn werkweek van plus 50 uur en drukke sociale leven goed managen. Bij dit alles is de eerste stap om de deur uit te gaan en daadwerkelijk te gaan lopen, en met loopland.nl willen we jullie daarmee helpen.

Om jullie een jump start te geven, alvast de volgende tips:

  •  Neem voor een hardloopsessie altijd even een kleine maaltijd: kommetje muesli of volkoren cornflakes, een koekreep, banaan etc. En na een sessie neem je, binnen een half uur, weer een kleine hap: wat je verliest, vul je aan. Niet te vergeten: drink vooraf en achteraf ook altijd voldoende water.
  • Hou je vast aan je doel. Als je doel is twee keer lopen in de week, loop dan ook twee keer in de week. Alles gaat om consistentie, dus probeer zo snel mogelijk een patroon in je sessies te krijgen.
  • Hardlopen moet een gewoonte zijn/worden, net als het poetsen van je tanden. Het maakt dus niet uit hoe je je voelt (muv natuurlijk blessures/griep etc.), je gaat altijd. Je zegt ook niet: ‘Had vanmorgen een beetje hoofdpijn, dus m’n tanden maar niet gepoetst.’
  • Het lijkt voor de hand liggend, maar altijd geldt ‘first you do, then you get the results’. De eerste sessies zullen altijd wat pijn doen in de benen en longen; na verloop van tijd ga je steeds makkelijker lopen.

Tot slot een spreuk die ik als leidraad gebruik: ‘Normale dingen die je consistent doet leiden tot buitengewone resultaten.’

Spreek jullie snel!

2 Reacties

  • Thomas Storm Geplaatst op 27 februari 2012 13:02

    Welkom bij Team Hardlooptips!

  • Matthieu Geplaatst op 30 maart 2012 09:56

    Alles draait om discipline en volharding, net zoals het leven zelf.
    En om perceptie. Open je deuren naar een nieuwe perceptie. Geef niet toe aan de cliché-valkuilen die niets anders zijn dan een foute manier van naar iets kijken.
    Lopen is lastig? Nee, misschien ben je wat lui.
    Het duurt lang voor ik resultaat boek? Wel misschien ben je te gemakzuchtig.
    Ik voel me niet zo fris? Toon wat karakter en overstijg jezelf. Of denk aan bepaald mensen, nu of vroeger, krijgsheren, afrikaanse vrouwen die dagelijks kilometers zeulen met waterkruiken….

    Indien je werkt met je perceptie stelt het je bovendien in staat te te zijn of te worden wie je wil zijn. Of gewoon proberen jezelf te blijven in dit hectisch bestaan. Zie lopen niet als een opdracht, maar als een middel. En je zal zien, ook na je drukke uren zul je moeite doen voor dit moment van jezelf.

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*