Hardlooptips: Zo voorkom je blaren bij het hardlopen

Hardlooptips: Zo voorkom je blaren bij het hardlopen

Iedereen heeft er wel eens een vervelende blaar gehad na het hardlopen, of na het lopen op nieuwe schoenen. Vandaag geef ik je een paar praktische hardlooptips om blaren bij het hardlopen te voorkomen.

Hoe ontstaan blaren bij het hardlopen?

  • Warmte: dit is de grootste oorzaak van blaren. De warmte die blaren veroorzaakt komt meestal van de wrijving tussen je huid en je schoen. Zand en stof in je schoen kan wrijving doen vergroten, waardoor je ook Blaren kunt krijgen.
  • Vocht: vochtige of natte voeten, door zweet of water, zijn eerder vatbaar voor blaren, omdat vocht je huid zachter maakt.
  • Hardlooptips: Drie praktische tips om blaren bij het hardlopen tegen te gaan!

    1. Draag altijd hardloopsokken of sportkousen
    Het klinkt misschien een beetje overdreven om speciale sokken aan te schaffen voor het hardlopen… Het grote voordeel van speciale sportsokken zit hem er in dat deze sokken geen naden hebben. Je raad het al, dit voorkomt veel leed omdat je minder kans hebt op schurende sokken. Ook sluiten deze sokken vaak beter aan op je voet, waardoor je voorkomt dat er speling ontstaat tussen de schoen en jouw voet. Er zijn nog meer tips om blaren bij het hardlopen te voorkomen.

    2.Kijk kritisch naar je loopschoenen
    Ik zeg het vaak, maar het is echt belangrijk om loopschoenen aan te schaffen die passen bij jouw type voet. Een schoen die voor jou geschikt is dempt de schokken van het hardlopen het beste en verkleint de kans op blessures. Daarnaast zullen goed zittende schoenen ervoor zorgen dat je voet niet of weinig schuift in de schoen. Ook zal een goed uitgezochte schoen de kans op blaren aan je tenen verklaren, omdat de je kunt letten op genoeg ruimte voor je tenen.

    3.Wissel van schoenen
    Als je meerdere dagen achter elkaar sport kan het goed zijn om ook je hardloopschoenen rust te gunnen. Dit is goed voor de levensduur van de schoen en is beter voor jouw voeten. Je verkleint de kans op een blaar als niet elke dag op dezelfde schoenen loopt. Er is namelijk altijd wel een plekje in je schoen die net wat minder lekker tegen je voet aantikt. Door af te wisselen tussen twee verschillende paar schoenen verklein je de kans significant dat je op een zwak plekje op je voet een blaar krijgt.

    Misschien heb jij ook nog wel een tip om blaren bij het hardlopen te voorkomen?

    6 Reacties

    • Maudy Nap Geplaatst op 9 februari 2013 02:26

      Wat hierboven staat heb ik allemaal gedaan, maar hou no steeds blaren bij de 17km, over 2 maaanden een marthon, wat moet ik hier aan doen, weer andere schoenen kopen? Deze heb ik pas vanaf december, bij de vorige schoen had ik het ook, was een ander merk, Heeft er iemand nog een tip!!!

      • Ron Fredriks Geplaatst op 13 mei 2013 11:37

        Voeten talken helpt, alsmede een beetje vaseline on de plek waar je doorgaans blaren krijgt.
        Succes.

    • Thomas Storm Geplaatst op 14 februari 2013 12:18

      Beste Maudy,

      Blaren ontstaan bij frictie (wrijving). Waarschijnlijk is er een plekje in de binnenkant van je schoen die voor irritatie zorgt, waardoor er bij het lopen van een lange afstand een blaar ontstaat.

      Dit probleem is dus zowel te ‘wijten’ aan je schoenen als aan je voeten. Misschien helpt een speciaal zooltje wel het probleem weg te nemen. Ik weet natuurlijk niet waar de blaar precies ontstaat: aan de bovenkant of onderkant van je voet?

      Succes!

    • Gonne Venhuizen Geplaatst op 21 oktober 2013 10:24

      Ik heb de laatste weken steeds blaren tussen mijn tenen, alleen bij mijn linker voet. Ik loop al jaren. Afstanden tussen de 5 en halve marathon. Blaren ontstaan meestal rond km. twaalf maar soms ook eerder. Geen nieuwe schoenen (half mei 2013), hardloopsokken die ik al jaren van hetzelfde merk koop. Afplakken heeft soms zin maar soms ontstaat er alsnog een blaar onder/langs. Wie heeft een tip voor mij?

    • Max Krol Geplaatst op 22 december 2013 16:11

      Voor mij was dit DÈ oplossing;
      Het dragen van een gelbeschermer!

      Ik ben van mijn bloedblaren onder de nagels en de blaren op mijn tenen af. Werkt ook op de grote teen.
      Met tape vast zetten is niet nodig omdat de gel het glijden van de beschermer voorkomt. Na een paar maanden, af en toe wassen en elke keer in de talkpoeder opbergen, is de gelbinnenkant wel kapot maar dan knip ik een nieuw stukje;-)
      Grotere sokken, grotere schoenen en niet klauwen met je voeten hielpen wel iets maar dit was voor mij de verlossing van het tapen en afplakken!!

      Veel loop plezier en succes,

      Max

      • ewout Geplaatst op 7 maart 2015 11:54

        hoi max, bedankt voor je tip, ik ga het direct proberen!!

    Reageren

    E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*