Tips voor een betere nachtrust en een sneller herstel

Tips voor een betere nachtrust en een sneller herstel

Rust jij eigenlijk wel genoeg uit? Is een belangrijke vraag die je jezelf mag stellen. Jouw herstel van een hardlooptraining wordt belemmerd door een kortstondig of onderbroken nachtrust. Het structureel te weinig slapen leidt tot vertraagde herstel van voorgaande looptrainingen. Wil jij snel herstellen van het hardlopen? Dan zal je moeten kijken hoe je eerder de slaap kunt vatten. Nu volgen tien tips om jou sneller te laten herstellen van de hardlooptraining.

1. Probeer te gaan slapen met een ‘opgeruimd’ hoofd: Zo voorkom je dat je rusteloos in bed ligt te draaien en de slaap niet kunt vatten. Schrijf op een kladblok of agenda wat je morgen echt moet doen.

2. Niet moe genoeg: Misschien is het goed om vandaag te gaan hardlopen of een stukje te wandelen. Ben je nog verzuurd van voorgaande trainingen? Doe dan een aantal lichte oefeningen zoals yoga of sit-ups.
Voor de meeste mensen is het niet aan te raden net voor het slapen gaan nog intensief te sporten. Het lichaam bruist na het sporten van de endorfines en is klaar wakker. Zo lukt het niet om in slaap te komen.

3. Ga lekker muziek luisteren en zet de TV uit: Het luisteren naar rustige muziek helpt je ontspannen, waardoor je straks gemakkelijker in slaap kunt vallen. Het kijken naar TV heeft een negatieve impact op je slaapritme, omdat de televisie te veel de ogen en het gehoor prikkelt. De hoge frequentie van ‘frames’ (beelden) die je netvlies bereiken en het luide, drukke geluid werken jouw welverdiende nachtrust parten. Laat de TV dus eens lekker uit en ga op tijd slapen. Je zult het heerlijk vinden.

4. Speel een spelletje: Door een denkspelletje (alleen of samen) te spelen wordt je mentaal uitgedaagd en zal je snel moe worden. Als je graag de computer of de console gebruikt, zal je minder snel moe worden, maar een rustig spelletje spelen werkt nog altijd beter dan TV kijken.

5. Zoek de hitte op: Ga in een warm bad, zoek de sauna op of pak de zonnebank (pas wel op dat je niet verbrand). Door de warmte krijg je een gelukzalig gevoel en wordt je een beetje duf. Ideaal dus als je daarna snel in het bed wilt springen.

6. Nog meer hitte… Drink een warme kop thee met honing.

7. Laat jezelf eens goed masseren: Wel een beetje moeilijk als je vrijgezel bent of een partner hebt die niet heel vaardig is… In dat geval kan het gezellig zijn om samen een cursusje masseren te volgen. Of je moet natuurlijk dichtbij een goede masseur wonen!

8. Zoek je Zen-moment: Mediteren kan je helpen te ontspannen. Voor sommige hardlopers werkt dit echt heel goed, zowel tijdens als na het hardlopen. Tijdens het hardlopen kan je bijvoorbeeld een rustpunt of gedachte vinden waarmee de training gemakkelijker uit te lopen is. ‘s Avonds mediteren helpt je voor het slapen gaan helemaal te ontstressen en een leeg hoofd te krijgen.

9. Rust in je hoofd en in je huis: Zolang je leefomgeving rommelig is zal je nooit helemaal kunnen ontspannen. Wil je goed ontspannen dan kan het handig zijn ook even de vaat weg te werken (wordt je ook moe van;)) of de vuilnis buiten te zetten.

10. Heb je een rot dag gehad? En ga je in bed liggen met een chagrijnig gevoel, dan kan het zo maar gebeuren dat je niet lekker slaapt. Probeer ruzies of vervelende voorvallen van je af te zetten, en waar mogelijk uit te praten. Lukt dit niet? Ga dan liever wat later slapen, en ga nog wat leuks doen! Dan ben je de volgende dag zeker van je vervelende gevoel af.

Heb jij nog een goede tip om beter de slaap te vatten? Deel deze dan door te reageren op dit bericht!

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*