Het beste tijdstip om te gaan hardlopen

Het beste tijdstip om te gaan hardlopen

Er is veel discussie over de meest doeltreffende momenten en omstandigheden wanneer je het beste kunt hardlopen. Vandaag gaan we verder in op wanneer het beste tijdstip om te gaan hardlopen is.

Een aantal mensen stellen het voor dat je ’s morgens vroeg gaat hardlopen op een nuchtere maag, omdat dit resulteert in een hogere vetverbranding. Het idee hierachter is dat het lichaam weinig of geen koolhydraatreserves heeft om aan te spreken, doordat er nog niet is ontbeten. Bij lichaamsinspanning gaat het lichaam dan over op de verbranding van vetreserves.

Nadelen van hardlopen op een nuchtere maag

Er zijn wel een aantal nadelen aan deze aanpak, die zwaarder kunnen gaan wegen dan dit voordeel. Als je nog niets hebt gegeten zal je ook minder energie hebben om te functioneren. Je hebt hierdoor minder energie om goed hard te lopen. Hierdoor boek je minder snel vooruitgang en blijft jouw metabolisme lager liggen dan als je iets eet voor het sporten.

Hieraan wil ik nog toevoegen dat er een kans bestaat dat het lichaam al zo lang geen eten heeft binnen gekregen dat inspanning ervoor zorgt dat het overgaat tot het verbranden van vet- en spiermassa om energie te winnen. Het lichaam schreeuwt dan om koolhydraten en andere suikers, maar wordt gedwongen spiermassa te gaan verbranden.
Door niet een tijdje voor het hardlopen te hebben gegeten dwing je het lichaam in een situatie waarin het ook na de training nog even door zal gaan met het slopen van spierweefsel om deze om te zetten in energie. Misschien heb je dit al een keer ervaren, als jouw adem een acetongeur afgeeft. Probeer dit ten alle tijden te voorkomen omdat je juist spierweefsel wilt behouden en opbouwen om meer calorieën te kunnen verbranden.

Vanwege deze redenen raad ik je aan om pas een paar uur na het ontbijt te gaan hardlopen. Het is toch de bedoeling dat het hardlopen het best mogelijke resultaat oplevert. Daarnaast is het ook prettiger om te gaan hardlopen als je al wat hebt gegeten. De beste tijdstip om te gaan hardlopen is het tijdstip waar jij je prettig bij voelt.

Maak je hier niet te veel zorgen over, als je het liefste ’s ochtends vroeg al gaat hardlopen kan je dit nog steeds doen. Eet dan voordat je gaat hardlopen in ieder geval een kleine maaltijd.
Het tijdstip waarop je gaat hardlopen heeft niet zo heel veel invloed op hoe snel je kunt afvallen en een conditie kunt opbouwen. Wel is het natuurlijk zo dat als je laat in de avond nog gaat hardlopen, je waarschijnlijk moeilijker in slaap kunt komen en dat je de kans hebt om met hevige trek in bed te gaan liggen. Het gevaar van ongezond eten of te veel eten ligt dan ook snel op de loer. Ga verantwoord hardlopen.

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*