Het ideale looptempo

Het ideale looptempo

Iedere loper, of hij nou net begint of al jaren lang rent, vraagt zich op een gegeven moment af of zijn/haar looptempo goed is. Ook ik vroeg me van tijd tot tijd af hoe hard ik moest lopen en of ik hier in moest gaan variƫren. Op een atletiekbaan ren je misschien wel sneller dan op een landweggetje.

Looptempo bepalen is toch een gevoelskwestie?

Je zal het wel eens gehoord hebben dat je op je gevoel moet rennen en dat dan alles vanzelf goed komt. Het is soms erg moeilijk om aan de hand van je gevoel te bepalen wat het beste looptempo is voor jou. Natuurlijk moet je altijd rennen op je gevoel en als je last krijgt van overbelasting of problemen met een rustige ademhaling dan weet je dat je rustiger aan moet doen.

Denk maar zo, dat je best elke dag kan gaan hardlopen met een bepaald looptempo en dat je sowieso een betere conditie opbouwt met deze trainingen. Trainen met een te lage loopsnelheid daagt je lichaam niet optimaal uit om sneller te worden en om jouw conditie snel op te bouwen.

Als je echter vaak gaat hardlopen met een te hoog looptempo dan zal je tijdens je trainingen vaak met een slecht gevoel rennen en moet je jouw trainingen hoestend en proestend af zien te maken.

Natuurlijk dwing je jouw lichaam dan om snel meer aan te kunnen, maar dit is echt slecht voor je gewrichten en spieren. Als je snel je gemiddelde loopsnelheid wilt verbeteren kan je beter om de zoveel looptrainingen een intervaltraining volgen.

Bij een intervaltraining wissel je hardlopen op een lage loopsnelheid af met sprintjes op een hoge loopsnelheid. Hiermee ga je snel vooruit!

Hoe schat ik mijn ideale looptempo?

Bij het rennen op je gevoel en het zoeken van jouw ideale loopsnelheid train je niet op de meest efficiƫnte manier mogelijk. Er zijn de afgelopen jaren methoden ontwikkeld om te meten wat jouw geschatte VO2 max en melkzuurdrempel is. Aan de hand van deze scores kan je bepalen op welke loopsnelheid jij het beste kan trainen.

Met een beetje geluk schrijf ik morgen een artikel over hoe jij sneller zuurstof kan opnemen om je VO2 max te verbeteren.

Doe rustig aan met het bepalen van je ideale looptempo.

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*