Hardlopen op blote voeten

Hardlopen op blote voeten

Hoewel eerder nog werd gezegd dat hardlopen op blote voeten goed voor je zou zijn, beweren Amerikaanse doktoren nu dat de kans op been- en voetblessures een stuk groter is bij het hardlopen op blote voeten.
Het populaire boek ‘Born to run’ van Christopher McDougall stimuleerde hardlopers om op blote voeten te gaan rennen. Het boek heeft grote impact gehad.

Blotevoetenschoenen

Een hardloper die zijn hardloopschoenen heeft ingeruild voor ‘blotevoetenschoenen’ is fanatiek Marathon renner Ryan Carter. Ryan Carter rent nu al zo’n twee jaar op bloten voeten. Hij begon met 500 meter, maar na tien weken rende hij al tien kilometer achterelkaar op blote voeten. Totdat hij op een gegeven moment plotseling geen stap meer kon zetten. Hij omschreef het zelf alsof iemand hem op zijn voet sloeg met een hamer.

Volgens voetspecialisten komen de blessures door het te snel switchen van degelijke schoenen naar blote voeten.
Je loopt onbewust heel anders op blote voeten dan op schoenen. Met schoenen heb je namelijk de neiging om een lange pas te nemen en te landen op je hiel. Op blote voeten neem je kleinere passen en land je op de midden- of voorvoet.

Blessures door het hardlopen op blote voeten

De blessures ontstaan vooral wanneer men te veel druk op hun voet- en kuitspieren uitoefenen of te grote stappen maken waardoor zij steeds op hun hiel landen.

Hardloopblessures komen veel voor. Van alle hardlopers heeft dertig tot zeventig procent wel eens last van een RSI-klacht. Deskundigen zijn het niet allemaal met elkaar eens over hoe je deze klachten kan voorkomen.

Op blote voeten leren lopen

Volgens deskundigen kunnen mensen wel met succes leren hardlopen op bloten voeten. Het is belangrijk dat dit rustig wordt opgebouwd. Ga dus niet van de een op de andere dag alleen maar hardlopen op blote voeten. Stop direct wanneer je pijn voelt opkomen. Het kan weken tot zelfs maanden duren om volledig over te stappen op blote voeten.

4 Reacties

  • Maaike Geplaatst op 29 augustus 2013 17:08

    Zelf ben ik eerst gaan lopen op lichtere schoenen. Eerst op de adidas Performance adipure motion 2 en na 2 maand ben ik overgegaan op de adipure trainer 1.1. Het daadwerkelijke hardlopen op blote voeten doe ik enkel op het gras bij de atletiekbaan of op het strand omdat dit het fijnste is.

    Heb je zelf ook ervaringen met barefoot running? En de switch naar barefoot running?

  • Ron Geplaatst op 19 september 2013 00:17

    Hoi Maaike,

    Ik loop inmiddels ruim een jaar op blote voeten, Dat wil zeggen twee keer per week op schoenen op fietspaden enzo en twee keer op blote voeten. En dan ook echt op blote voeten want die minimal schoenen zie ik niet zitten. Ik heb ook wel spikes die ik in de winter aandoe als het erg koud is. Sommige mannen zitten daar niet mee (ik heb er zelfs een in Renesse gezien tijdens een 38 km wedstrijd toen het sneeuwde en vroor!) maar ik ben misschien een watje…

    Het voelt nog steeds heerlijk, mijn voeten zijn eraan gewend geraakt. Wel oppassen dat je niet op een scherp steentje stapt, maar ook dan is je reactievermogen als blootsvoets loper toch zo goed dat ik nog geen blessures eraan heb overgehouden.

    Groeten van Ron

  • Dave de Vries Geplaatst op 12 november 2013 21:39

    Ik ben inmiddels ook een tijdje bezig. Alleen barefoot, zonder enige vorm van schoeisel. Echt super leuk om te doen. Kan alleen nog wat hulp gebruiken, oa de diverse soorten ‘souplesse trainingen’ e.d. Bestaan hier clinics of andere groepjes voor?

    Groeten Dave

    • Thomas Storm Geplaatst op 15 november 2013 11:12

      Hi Dave!

      Merk je dat je bij jezelf eerder progressie maakt door het barefoot running?

      Groetjes,
      Ward

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*