4 Hardlooptips om te beginnen met hardlopen

4 Hardlooptips om te beginnen met hardlopen

Het beginnen met hardlopen kan nog best moeilijk zijn. Hardlopen is een sport die best veel van de beginner vergt qua conditie en lichamelijke belasting. Het kan dan ook zwaar zijn om door te pakken en niet op te geven. Vandaag geef ik je een viertal hardlooptips waarmee je bijna kunnen garanderen dat je succesvol kunt beginnen met hardlopen.

Beginnen Met Hardlopen Tip 1: Begin rustig met hardlopen.

Ga niet meteen een lang stuk achter elkaar hardlopen, maar neem je tijd om gewend te raken aan de intensiteit van het hardlopen. Je bouwt dan rustig aan een betere conditie.

Veel mensen die beginnen met hardlopen raken gedemotiveerd na een paar trainingen, omdat ze te veel van zichzelf vragen. Je kunt niet verwachten dat je meteen een top atleet bent als je (weer) begint met sporten. Ga dan ook niet te lang achtereen trainen en ren op een bijna joggende snelheid. Hard rennen kan je altijd nog, maar dat levert je nu echt niets op in het begin van je sportcarrière. Door de weken en maanden heen zal je hardloopsnelheid geleidelijk toenemen naar mate je conditie verbeterd. Neem dus je tijd. Denk maar zo, we hebben allemaal ooit eens moeten beginnen met hardlopen!

Beginnen Met Hardlopen Tip 2: Lees je in.

Zoek op het internet of in een bibliotheek naar meer informatie over hardlopen. Bereid je voor op de mooiste sport die er bestaat en je zult er nog lang van kunnen genieten. Voorkom verkeerde verwachtingen en blessures door je goed in te lezen. Je kunt natuurlijk ook andere artikelen op dit blog lezen over de hardloopsport. Als je nog op zoek bent naar een goed hardloopschema voor beginners dan kan je deze via deze link vinden! Beginnen met hardlopen zal zeker makkelijk worden als je goede hardloopschema’s bezit.

Of bekijk dit filmpje waar ik meer vertel over de gratis hardloopschema’s om te beginnen met hardlopen!

Beginnen Met Hardlopen Tip 3: Zorg goed voor je lichaam.

Drink en eet voldoende na het hardlopen. Zorg er ten alle tijde voor dat je genoeg water drinkt. Het lichaam bestaat voor een groot deel uit vocht en een tekort aan vocht verstoort je gehele vochthuishouding. Als je dorst hebt is het vaak al te laat, je gaat minder goed functioneren en je hardloopprestaties nemen snel af. Merk je dat je te weinig hebt gedronken, dan kan hier natuurlijk wat aan doen.

Beginnen Met Hardlopen Tip 4. Doe onderzoek naar de beste hardloopschoenen.

Je kunt het qua kleding zo gek maken als je zelf wilt, sommigen gaan rennen in complete hardloop outfits, terwijl anderen gaan rennen in een trainingspak, of korte broek met t-shirt. Een ding is echt belangrijk voordat je begint aan je hardlooptraining! Zorg ervoor dat je goede loopschoenen draagt. Iedere mens verschilt en het zal je niet verbazen dat er niet zo iets bestaat als de perfecte hardloopschoen. Ga naar een goede hardloopwinkel en vraag daar advies naar het beste type loopschoen voor jou. In een specialistische winkel kijkt men namelijk niet alleen naar de vorm van je voet, maar wordt er ook gevraagd naar de manier waarop je jouw voet plaatst bij het hardlopen. Naar gelang je looptechniek heb je behoefte aan een bepaald type schoen.

Laten we eens goed beginnen met hardlopen!

Reageren

E-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd*